Voor de Cijfers: Unilever

Morgen is het de beurt aan zwaargewicht Unilever om inzicht in de boeken te geven. Vandaag dus aandacht voor deze kolos in “Voor de Cijfers”.

Om maar gelijk met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen, de grafiek van Unilever is interessant. En dat betekent niet per definitie goed nieuws. Eerder in de week is gewezen op de opwaartse trends sinds midden maart bij Randstad en Akzo-Nobel. Bij Unilever staat in onderstaande grafiek ook een trendkanaal ingetekend vanaf de laagste koersen eind eerste kwartaal 2020.

Wat opvalt, is dat Unilever in juli uit dit kanaal is gevallen. Sterker, de opleving van de laatste twee weken kan omschreven worden als een terugtest op de onderkant van het kanaal welke nu als weerstand fungeert. Maar dat is slechts de helft van het huidige verhaal.

Naast de diagonale lijnen staat ook een horizontale lijn getrokken. Deze ligt op 45.75. Slaagt de koers van Unilever er niet snel in om de onderkant van het hiervoor besproken trendkanaal terug te overwinnen dan lijkt een nieuwe daling richting de horizontale lijn een logische eerste vervolgstap. Deze lijn krijgt in dat geval wel de bijnaam van neklijn.

In het geval dat de koers namelijk wederom teugzakt naar 45.75 onstaat in combinatie met de twee reeds ingetekende rode neerwaartse pijlen namelijk een koerspatroon in de vorm van een hoofd schouder. De triggerlijn, oftewel neklijn, van dit patroon komt dan te liggen op de aangehaalde 45.75.

Morgen dus opletten of de koers niet terugvalt naar de horizontale lijn en deze mogelijk in de komende dagen doorbreekt. Onder 45.75 is het foute boel voor Unilever. Koersen onder de triggerlijn duiden op de mogelijkheid van een verdere verzwakking voor de rest van 2020 tot rond 40.

Unilever

Geef een reactie