TradeIdee Volkswagen: Te veel straf?

Omhoogdieselen

vw
Volkswagen bevindt zich midden in een zware storm. Het bedrijf heeft vermoedelijk gesjoemeld met de software van haar dieselauto’s, zodat ze als minder milieuvervuilend uit de test komen. Sinds het nieuws is uitgekomen, heeft het aandeel iets van 45% procent (ofwel EUR 36 miljard) moeten inleveren. Verschillende bronnen wijzen erop dat de afstraffing overtrokken zou kunnen zijn. Hier een overzicht.

Schade VS overtrokken

Schade uit VS werd eerst op USD 18 miljard gezet, maar de berekeningen die daarbij zijn gemaakt kloppen niet. De staatsinstantie die hierbij betrokken is (EPA) hanteert bepaalde formules en dan zou de boete uitkomen op USD 3,2 miljard. Op een marktkapitalisatie van ruwweg EUR 100 miljard, zou deze meevaller moeten leiden tot een opleving van 13 procent. Zie hier de link http://www.thetruthaboutcars.com/2015/09/volkswagen-wont-pay-18-billion/

Aanleiding tot kostenreductie

De huidige problemen geven het vernieuwde management van Volkswagen het excuus om in de kosten te gaan snijden. Ook aanpassingen aan de bedrijfsstructuur staan op het veranderlijstje. Dit is iets waar de markt al langer op hoopte maar niet op rekende. Nu door het emissieschandaal, kan het wellicht wel materialiseren. Het bedrijf zal waarschijnlijk in 2016 alles recht kunnen zetten door nieuwe software en/of een nieuwe hardware te installeren op de betreffende 11 miljoen auto’s. Zie link hier: http://www.reuters.com/article/2015/10/07/us-volkswagen-emissions-mueller-idUSKCN0S02XH20151007

Volkswagen niet de enige

Het vermoeden bestaat dat Volkswagen niet de enige autofabrikant is die heeft gesjoemeld met de emissiewaarden. Dit betekent dat andere belangrijke EU landen eventueel ook te maken met een soortgelijk schandaal. Denk hierbij aan Frankrijk, Italië, Spanje en België. Deze landen tezamen met Duitsland hebben een zwaar gewicht in de EU en de eventuele boetes die uitgedeeld gaan worden. Alleen al het gewicht van Volkswagen in de Duitse economie, is van dien aard, dat Merkel nooit zal toelaten dat Volkswagen door dit schandaal wordt kapotgemaakt. Zie links hier:

http://www.gtai.de/GTAI/Navigation/EN/Invest/Industries/Mobility/automotive,t=industry–market-numbers,did=247736.html

hier:

http://mashable.com/2015/09/23/emissions-scandal-other-automakers/#nwagVl8LIGqZ en hier:

http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/30/wide-range-of-cars-emit-more-pollution-in-real-driving-conditions-tests-show

BP als voorbeeld

Toen BP betrokken raakte bij grootste olieramp in de geschiedenis (de Horizon), zakte het aandeel met 53%. Twee weken later stond het aandeel 30 procent hoger, zie grafiek.

bp 01042010 31122010

 

In eerste instantie lijkt de ramp niet te overzien (in geval van BP: dodelijke slachtoffers, milieuschade, schade voor toeristenbranche, visserij, bewoners en zo verder; en dat in het land van de overdreven schadevergoedingen). Bij Volkswagen lijkt hetzelfde patroon zich voor te doen. Na nu al 45% verloren te hebben, is de vraag valide of het geen tijd is voor een rebound. Trader Cees Smit, zakenbank Alliance Bernstein en anderen vinden van wel. Niet iedereen is positief, zo hebben 12 analisten een Verkoopadvies, maar daar staan 19 adviezen van Koop of Houden tegenover. Zie hier:

http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Forecasts?s=VOW3:GER

en hier:

https://www.tradeidee.nl/dikke-deuk-voor-volkswagen/