Wordt Alphabet te machtig?

Alphabet verpletterde eind oktober tijdens de presentatie van de resultaten de verwachtingen van analisten. Over het tweede kwartaal had het concern immers voor de eerste keer in het beursbestaan nog een omzetdaling moeten opbiechten. Veel bedrijven hadden hun advertentiebudgetten vanwege de coronapandemie verlaagd. De reclame-inkomsten uit de Google zoekmachine en bij YouTube daalden in die periode met 8 procent.   

Adverteerders blijken echter (nog) niet om Alphabet heen te kunnen. Volgens The Wall Street Journal beheert Alphabet 40 procent van alle digitale advertenties en dat niet alleen vanwege Google Search, maar ook omdat YouTube goed is voor 73 procent van alle online video, Google Maps een marktaandeel van 70 procent heeft en Google Chrome 66 procent van al het webbrowsergebruik.   

Over het derde kwartaal realiseerde Alphabet een omzet van 46,17 miljard dollar, een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De consensus van analisten bedroeg 42,9 miljard dollar. De winst per aandeel deed het nog veel beter; 16,40 dollar tegenover een verwachte 11,29 dollar  

Google is veel meer dan de Google Search zoekmachine. Naast Google Search heeft het nog acht ander producten/diensten waarvan meer dan een miljard mensen gebruikmaken. Hebetreft Android, Chrome, Gmail, Google Drive, Google Maps, Google Play Store, Google Photos en YouTube. Deze laatste kent maandelijks zelfs meer dan twee miljard unieke bezoekers en dagelijks wordt meer dan een miljard uur weggekeken. Dit is data van mei 2019, dus het zal intussen in coronatijd ongetwijfeld hoger uitvallen. Nu Alphabet bezig is om Google Shopping te integreren in YouTube kun je verwachten dat het winst genererende vermogen van YouTube flink zal toenemen.  

Daarnaast heeft Alphabet nog tal van Other Bets’ waaronder de zelfrijdende auto divisie Waymo, de A.I.afdeling Deepmind en op het gebied van healthcare Verily (onder andere wearable devices) en Calica. Het zijn leuke ideeën gecombineerd met hoogstaande technologie, de zogeheten moonshots, waarvan het lastig is en blijft daar een waarde op te plakken.   

Ook op het gebied van hardware laat Alphabet zich niet onbetuigd. Alles is erop gericht om data te verzamelen om aan de hand van die data doelgericht advertenties te verkopen. Daarom wil Alphabet overal in je huis aanwezig zijnNaast bijvoorbeeld de Chromebook (laptop) of de Pixel Slate (tablet) verkoopt Alphabet bijvoorbeeld Chromecast om video’s/uitzendingen vanaf je tablet of smartphone naar je televisie te kunnen streamen. Daarnaast ook Google Nest rookmelders, thermostaten, deurbellen, (beveiligings)camera’s, Nest Wifi, Nest Audio, Google Home Speaker, Stadia Controller (gaming) etc. En waarschijnlijk straks ook de Fitbit, al is die overname nog niet door alle mededingingsautoriteiten goedgekeurd  

Om nog meer producten met aanverwante diensten te kunnen verkopen werd voor 450 miljoen dollar een belang van 6,6 procent gekocht in ADT, een van de grootste huisbeveiligingsfirmas van de Verenigde StatenVia ADT, dat iets meer dan 6 miljoen klanten kent in de Verenigde Staten, zou Alphabet ook Nest beveiligingscamera’s en aanverwante producten/diensten kunnen verkopen. Zodat de tentakels van Alphabet nog meer grip krijgen op je dagelijks leven.  

Op het gebied van software diensten blijft Alphabet zich eveneens ontwikkelen. Zo werd eind vorig jaar Google Workspace geïntroduceerd. Dit is een nieuwe verzamelplaats waarin Gmail, Calendar, Drive, Chat, Meet en meer zaken in zijn geïntegreerd. Daarnaast hebben we nog bijvoorbeeld Google Earth, StreetView, Translate, Duo, Hangouts, Ads etc.   

Dat laatste zal mede de oorzaak zijn van dat Alphabet onder de loep ligt bij de Amerikaanse justitie. Alphabet moet zich verantwoorden voor het oneigenlijke gebruik van zijn dominante marktpositie. De laatste keer dat zoiets gebeurde was in 1998 toen Microsoft onder vuur lag doordat het Internet Explorer in zijn softwarepakket geïntegreerd had. Iets waar Google overigens van geprofiteerd heeft. 

Google controleert momenteel naar schatting wereldwijd 92 procent van alle online zoekopdrachten. Dit heeft het onder ander bereikt door deals te sluiten met bijvoorbeeld Apple, die de Google zoekmachine standaard in de Safari-browser geïnstalleerd heeft (tegen een mooie vergoeding van zo’n 8 miljard dollar per jaar)Door Apple te betalen om Google Search vooraf te installeren maak je het andere partijen lastiger en ontstaat er een cyclus waarbij Alphabet nog meer advertentie inkomsten genereert. Hiertegen is de rechtszaak dan ook gericht. Monopolies zijn in de Verenigde Staten niet verboden, maar je mag er geen misbruik van maken en elke vorm van concurrentie hinderen.  

Intussen beheert Google volgens The Wall Street Journal al 40 procent van alle digitale advertenties. Niet alleen vanwege Search, maar ook omdat YouTube goed is voor 73 procent van de online video, Google Maps een marktaandeel van 70 procent heeft en Google Chrome 66 procent van al het webbrowsergebruik.  

De politiek is het er over eens dat Alphabet te machtig wordt. De Republikeinen willen bijsturen, de Democraten eventueel opknippen. De vraag is hoe hard ze dat durven te spelen, want er is in de wereld ook nog een strijd gaande om de technologische werelddominantie tussen de Verenigde Staten en China. Beleggers liggen er eerlijk gezegd niet zo wakker van. Zij zien de Amerikaanse justitie eerder als een soort hedgefonds, maar dan wat machtiger. Als je Google zou opknippen in een aantal andere bedrijven dan ben je misschien toch ook van die verlieslatende moonshots af? Dan heb je bijvoorbeeld YouTube en Google Cloud in je portefeuille. Wat dat betreft is het niet zo erg dat er iemand aan de poorten staat te rammelen. En als Alphabet partijen als Apple niet meer mag betalen, dan scheelt dat een grote kostenpost. Wie kan er een betere zoekmachine dan Google bedenken?  

Alphabet blijft van de coronapandemie profiteren. Men heeft een netto kaspositie van 105 miljard dollar. Dat is genoeg cash om voorlopig nog even eigen aandelen te blijven inkopen, hoewel de versnelling er uit lijkt. Eind juli kondigde Alphabet een nieuw plan aan om voor 28 miljard dollar eigen aandelen in te kopen. Er resteerde nog 5,44 miljard dollar van het vorige plan, maar de plannen kennen dan ook geen einddatum. Voorlopig kunnen ze dan voor 33,44 miljard dollar inkopen, maar hoe snel dat gebeurt? Het geeft Alphabet in ieder geval de mogelijkheid om bij tegenvallende resultaten de koers te ondersteunen…  

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Alphabet in portefeuille. 

Geef een reactie