Tradeidee: Britse pond gaat eraan door Brexit nachtmerrie

Tradeidee: Britse pond gaat eraan door Brexit nachtmerrie

Alhoewel Rees-Mogg niet genoeg steun lijkt te krijgen voor het afzetten van Theresa May, is de outlook verre van rooskleurig volgens vele marktvorsers. Van de vele mogelijke scenario’s, zijn de meeste ronduit negatief voor het VK (op korte termijn).

Afzetting

Rees-Mogg heeft samen met ene tiental anderen een brief naar de Conservatieve partij gestuurd waarin het vertrouwen in May wordt opgezegd. Als het aantal brieven de 48 bereikt, moet er een stemming worden gehouden en als een 50% plus 1 tegen May stemt, dan moet zij opstappen. De kans dat dit gebeurt was al niet groot, zeker niet nu het aantal brieven blijft steken ergens in de twintig. Punt is echter wel dat zolang de brieven niet worden teruggetrokken, het aantal kan stijgen. Verder moet het Brexit plan van May nog door het parlement geloodst worden. Dit zal begin december moeten gebeuren en als May het niet lukt, dan kan ze alsnog opstappen, nieuwe verkiezingen uitschrijven, een nieuw referendum uitschrijven, of haar Brexit plan zodanig wijzigen dat er genoeg steun is in het parlement.

Brexit plan van May is een lachertje

Het akkoord wat May heeft gesloten met de EU kan niet anders omschreven worden als een succesvolle strafexpeditie van de EU. Het VK komt in de overgangsfase er slechter vanaf dan nu het geval is. Zo moet het VK blijven betalen, krijgt het geen inspraak en moet het luisteren naar de ECJ (EU rechtbank) en nog veel meer. The Spectator heeft een lijstje gemaakt:

  1. May says her deal means the UK leaves the EU next March. The Withdrawal Agreement makes a mockery of this. “All references to Member States and competent authorities of Member States…shall be read as including the United Kingdom.” (Art 6).
  2. Not quite what most people understand by Brexit. It goes on to spell out that the UK will be in the EU but without any MEPs, a commissioner or ECJ judges. We are effectively a Member State, but we are excused – or, more accurately, excluded – from attending summits. (Article 7)
  3. The European Court of Justice is decreed to be our highest court, governing the entire Agreement – Art. 4. stipulates that both citizens and resident companies can use it. Art 4.2 orders our courts to recognise this. “If the European Commission considers that the United Kingdom has failed to fulfil an obligation under the Treaties or under Part Four of this Agreement before the end of the transition period, the European Commission may, within 4 years after the end of the transition period, bring the matter before the Court of Justice of the European Union”. (Art. 87)
  4. The jurisdiction of the ECJ will last until eight years after the end of the transition period. (Article 158).
  5. The UK will still be bound by any future changes to EU law in which it will have no say, not to mention having to comply with current law. (Article 6(2))
  6. Any disputes under the Agreement will be decided by EU law only – one of the most dangerous provisions. (Article 168).
  7. This cuts the UK off from International Law, something we’d never do with any foreign body. Arbitration will be governed by the existing procedural rules of the EU law – this is not arbitration as we would commonly understand it (i.e. between two independent parties). (Article 174)
  8. “UNDERLINING that this Agreement is founded on an overall balance of benefits, rights and obligations for the Union and the United Kingdom” No, it should be based upon the binding legal obligations upon the EU contained within Article 50. It is wrong to suggest otherwise.
  9. The tampon tax clause: We obey EU laws on VAT, with no chance of losing the tampon tax even if we agree a better deal in December 2020 because we hereby agree to obey other EU VAT rules for **five years** after the transition period. Current EU rules prohibit 0-rated VAT on products (like tampons) that did not have such exemptions before the country joined the EU.
  10. Several problems with the EU’s definitions: “Union law” is too widely defined and “United Kingdom national” is defined by the Lisbon Treaty: we should given away our right to define our citizens. The “goods” and the term “services” we are promised the deal are not defined – or, rather, will be defined however the EU wishes them to be. Thus far, this a non-defined term so far. This agreement fails to define it.
  11. The Mandelson Pension Clause: The UK must promise never to tax former EU officials based here – such as Peter Mandelson or Neil Kinnock – on their E.U. pensions, or tax any current Brussels bureaucrats on their salaries. The EU and its employees are to be immune to our tax laws. (Article 104)
  12. Furthermore, the UK agrees not to prosecute EU employees who are, or who might be deemed in future, criminals (Art.101)
  13. The GDPR clause. The General Data Protection Regulation – the EU’s stupidest law ever? – is to be bound into UK law(Articles 71 to 73). There had been an expectation in some quarters that the UK could get out of it.
  14. The UK establishes a ‘Joint Committee’ with EU representatives to guarantee ‘the implementation and application of this Agreement’. This does not sound like a withdrawal agreement – if it was, why would it need to be subject to continued monitoring? (Article 164).
  15. This Joint Committee will have subcommittees with jurisdiction over: (a) citizens’ rights; (b) “other separation provisions”; (c) Ireland/Northern Ireland; (d) Sovereign Base Areas in Cyprus; (e) Gibraltar; and (f) financial provisions. (Article 165)
  16. The Lifetime clause: the agreement will last as long as the country’s youngest baby lives. “the persons covered by this Part shall enjoy the rights provided for in the relevant Titles of this Part for their lifetime”. (Article 39).
  17. The UK is shut out of all EU networks and databases for security – yet no such provision exists to shut the EU out of ours. (Article 8)
  18. The UK will tied to EU foreign policy, “bound by the obligations stemming from the international agreements concluded by the Union” but unable to influence such decisions. (Article 124)
  19. All EU citizens must be given permanent right of residence after five years – but what counts as residence? This will be decided by the EU, rather than UK rules. (Articles 15-16)
  20. Britain is granted the power to send a civil servant to Brussels to watch them pass stupid laws which will hurt our economy. (Article 34)
  21. The UK agrees to spend taxpayers’ money telling everyone how wonderful the agreement is. (Article 37)
  22. Art 40 defines Goods. It seems to includes Services and Agriculture. We may come to discover that actually ‘goods’ means everything.
  23. Articles 40-49 practically mandate the UK’s ongoing membership of the Customs Union in all but name.
  24. The UK will be charged to receive the data/information we need in order to comply with EU law. (Article 50)The EU will continue to set rules for UK intellectual property law (Article 54 to 61)The UK will effectively be bound by a non-disclosure agreement swearing us to secrecy regarding any EU developments we have paid to be part. This is not mutual. The EU is not bound by such measures. (Article 74)
  25. The UK is bound by EU rules on procurement rules – which effectively forbids us from seeking better deals elsewhere. (Articles 75 to 78)
  26. We give up all rights to any data the EU made with our money (Art. 103)
  27. The EU decide capital projects (too broadly defined) the UK is liable for. (Art. 144)
  28. The UK is bound by EU state aid laws until future agreement – even in the event of an agreement, this must wait four years to be valid. (Article 93)
  29. Similar advantages and immunities are extended to all former MEPs and to former EU official more generally. (Articles 106-116)
  30. The UK is forbidden from revealing anything the EU told us or tells us about the finer points of deal and its operation. (Article 105).
  31. Any powers the UK parliament might have had to mitigate EU law are officially removed. (Article 128)
  32. The UK shall be liable for any “outstanding commitments” after 2022 (Article 142(2) expressly mentions pensions, which gives us an idea as to who probably negotiated this). The amount owed will be calculated by the EU. (Articles 140-142)
  33. The UK will be liable for future EU lending. As anyone familiar with the EU’s financials knows, this is not good. (Article143)
  34. The UK will remain liable for capital projects approved by the European Investment Bank. (Article 150).
  35. The UK will remain a ‘party’ (i.e. cough up money) for the European Development Fund. (Articles 152-154)
  36. And the EU continues to calculate how much money the UK should pay it. So thank goodness Brussels does not have any accountancy issues.
  37. The UK will remain bound (i.e coughing up money) to the European Union Emergency Trust Fund – which deals with irregular migration (i.e. refugees) and displaced persons heading to Europe. (Article 155)
  38. The agreement will be policed by ‘the Authority’ – a new UK-based body with ‘powers equivalent to those of the European Commission’. (Article 159)
  39. The EU admits, in Art. 184, that it is in breach of  Article 50 of the Lisbon Treaty which oblige it to “conclude an agreement” of the terms of UK leaving the EU. We must now, it seems, “negotiate expeditiously the agreements governing their future relationship.” And if the EU does not? We settle down to this Agreement.
  40. And, of course, the UK will agree to pay £40bn to receive all of these ‘privileges’. (Article 138)

Gemor

Dan is deze deal van May ook nog een doorn in het oog van haar gedoogpartner, de DUP. Deze Ierse partij wil geen harde grens tussen Noord-Ierland en Ierland, maar die komt er eigenlijk wel door het akkoord van May. Nu dreigt zij alle steun in te trekken, wat May in de handen zal drijven van Labour. Ze heeft al steun nodig van Labour om haar Brexit plan door het parlement te loodsen, dus om dit alles voor elkaar te krijgen, zal zij flink water bij de wijn moeten doen. Zoals hierboven te lezen valt, was de deal al meer water dan wijn, dus waar praten wij nog over? Een slechte deal die nog slechter wordt. En naast de DUP ligt nu ook Spanje dwars, want Gibraltar is niet goed afgekaart in deze deal. Deze soap lijkt dus maar geen einde te kennen.

Best case

In het beste geval, krijgt May de steun van al haar partijleden en de DUP. Dat zit ert echt niet in, dus next best is dat veel Labour parlementsleden voor haar plan gaan stemmen. In dit geval zal het Brexit plan niet ongewijzigd kunnen blijven, wat betekent dat de EU er weer naar moet gaan kijken. Gezien het wellicht juist meer de kant van de EU op schuift, zal een wijziging wel door de EU worden goedgekeurd. Dan heeft May de steun voor haar Brexit deal. Maar de deal blijft een uiterst slechte en de vraag is of de Conservatieve partij niet verscheurd zal worden hierna. Dit betekent dat May alsnog komt te vallen, met een bak onzekerheid als gevolg.

Scheve verdeling

De best case was al niet erg appetijtelijk, de worst case is dat al helemaal niet. Eigenlijk moeten we hier hebben over cases, ofwel scenario’s. Alle mogelijke scenario’s zijn niet gelijk verdeeld over Goed voor het Britse pond en Slecht voor het Britse pond; de meest scenario’s zitten in het “Slecht”kamp.

Chaos suprême

Alle scenario’s richting worst case kenmerken zich door een oplopende mate van bestuurlijke chaos, wat de Britse economie flink zal schaden. Handel zal te maken krijgen met vele fricties op korte termijn, kostprijzen van import zullen stijgen en algehele onzekerheid zal de investeringen raken, waardoor toekomstig economisch succes een stuk verder weg komt te liggen. Met de Engelse consument tot over haar oren in de schulden (zo ook het bedrijfsleven), is de kans op een economische neergang uiterst groot.

Het idee

Feit is wel dat het pond al deels heeft voorgesorteerd op een negatieve uitkomst. Echter, de gifbeker lijkt nog lang niet leeg. De situatie in de EU is ook niet echt solide te noemen (o.a. Italië), dus in dit Tradeidee gaat het om het shorten van het pond tegenover de dollar (pond gaat verzwakken tegenover de dollar). Voor de belegger die denkt dat het pond al te hard is afgestraft en dat chaos binnen de conservatieve partij juist tot een afstel van Brexit zal leiden, waardoor het pond juist zal aansterken, die zullen meer voelen voor de contraire positie in de tabel hieronder.

tradeidee

Wat ga je doen? In onderstaande tabel staan Goldman Sachs Turbo’s die passen bij het bovenstaande TradeIdee. De categorieën zijn respectievelijk Fundamenteel, Technisch of Opportunistisch al naar gelang de manier van kijken naar de materie. Daarnaast is een indeling gemaakt naar tijdshorizon met een toepassing op Korte en/of Lange termijn. Ben je het er totaal niet mee eens? TradeIdee geeft ook een concreet handvat voor de Contraire visie. Maak je keuze.

Goldman Sachs Turbo’s
Aandelen, Opties, Futures,
of een combinatie daarvan.

Fundamenteel
Technisch
Opportunistisch
Korte termijn
Goldman Sachs GBP/USD Turbo Short 1.403
Lange termijn
Goldman Sachs GBP/USD Turbo Long 1.164
Contraire visie

Geef een reactie