Prosus: ‘techspeeltuin’ op het Damrak

Sinds 11 september staan de aandelen van Prosus op de Amsterdamse beurs genoteerd. Prosus is een afsplitsing van de internationale internetbelangen van het Zuid-Afrikaanse Naspers. De Zuid-Afrikaanse activiteiten zijn bij Naspers achtergebleven. Naspers bezit zelf nog 74 procent van de aandelen Prosus.

Naspers heeft deze stap gezet omdat de marktkapitalisatie te groot werd voor de Zuid-Afrikaanse beurs, waar het intussen 25 procent van de index  uitmaakte. Door het succes van Naspers werden binnenlandse investeerders als gevolg van wettelijke limieten gedwongen om aandelen Naspers te verkopen. Mede hierdoor is er een onderwaardering ontstaan ten opzichte van de intrinsieke waarde. Maar ook de Zuid-Afrikaanse afkomst van Naspers zal een rol hebben gespeeld. Niet iedere belegger heeft toegang tot de Zuid-Afrikaanse beurs.

Het succes van Naspers heeft alles te maken met het succes van Tencent. In 2001 kocht men een belang ter grootte van 32 miljoen dollar. Tegenwoordig bezit (inmiddels) Prosus nog 31 procent van de aandelen met een marktwaarde van ongeveer 116 miljard euro. Dat betekent dat de onderwaardering nog niet verdwenen is, want Prosus zelf is op de beurs ‘slechts’ 103 miljard euro waard. Daar krijg je de overige belangen  waarvan Goldman Sachs de totale waarde inschat op 15 miljard dollar, gratis bij net als de netto kaspositie van ongeveer 5,3 miljard euro. Prosus is als het ware een grote techspeeltuin met bedrijven die zich vooral op de opkomende markten richten. De Verenigde Staten en Europa laat men vooral links liggen.

Naast Tencent heeft men belangen in onder andere:

  • ru: het ‘Russische Tencent’ (marktwaarde 4,5 miljard dollar; 28 procent belang Prosus, 7 procent belang Tencent), actief met o.a. emaildiensten, online games, e-sports, social media, e-commerce, Delivery Club (maaltijdbezorging), Citymobil (Ruslands nr. 2 Uber), BOOM Music app, instant messaging diensten, betaaldiensten, etc.
  • OLX: actief met allerlei online marktplaatsen op het gebied van goederen, onroerend goed, banen, auto’s en diensten, onder andere een 99,6% belang in Avito (waarde Avito begin dit jaar 3,85 miljard dollar)
  • Letgo: tweedehandsgoederen marktplaats, in augustus 2018 een investering van 500 miljoen dollar door Naspers. Vergelijkbaar met de ‘Oudhollandse’ internetsite marktplaats… Ook in NL actief.
  • PayU: fintech bedrijf dat betalingstechnologie aanbiedt aan online handelaren. Gevestigd te Hoofddorp. Service is beschikbaar in 17 landen.
  • Maaltijdbezorgers:

Directe investeringen: iFood (Latijns-Amerika), Swiggy (marktleider in India), Delivery Hero (actief in meer dan 40 landen, marktwaarde 8,7 miljard euro; 22 procent belang Prosus)

Indirect: Meitaun in China en Delivery Club in Rusland

Prosus heeft sinds 2016 ongeveer 2,8 miljard dollar in deze maaltijdbezorgers geïnvesteerd. Volgens analisten is dit nu ongeveer 4,7 miljard dollar waard (bron: halfjaarverslag Prosus)

Dat is een internal rate of return van 30 procent. Het afgelopen jaar namen de orders met 110 procent toe en de omzet met 69 procent.

  • Udemy: online leerplatform, meer dan 30 miljoen studenten en 50.000 instructeurs die cursussen geven in meer dan 60 talen. Er zijn meer dan 245 miljoen inschrijvingen voor cursussen geweest. In juni 2016 60 miljoen dollar opgehaald bij Naspers.
  • Ctrip: in april 2019 is het belang van 42,5 procent in MakeMyTrip Limited geruild naar een 5,6 procent belang in Ctrip (boekwinst 599 miljoen dollar). Ctrip Is volgens Fortune na Booking Holdings het tweede online reisbureau ter wereld als het gaat om online verkoop. Onder andere bekend van Skyscanner. Overigens heeft ook Booking 2 miljard dollar geïnvesteerd in Ctrip. Huidige marktwaarde van Ctrip is 18 miljard dollar.

De omzet van Prosus steeg het afgelopen halfjaar (eerste helft gebroken boekjaar 2020) ten opzichte van een jaar geleden met 20 procent tot 9,9 miljard dollar. Hiervan nam Tencent 7,8 miljard dollar voor zijn rekening. De handelswinst waarover Prosus spreekt bedroeg 1,9 miljard dollar, een stijging van 7 procent. Tencent was goed voor een winst van 2,264 miljard dollar, Mail.ru voor 70 miljoen dollar. Dat betekent dat de rest per saldo verlies van 416 miljoen dollar opleverde. Vooral de Food Delivery kost geld met een verlies van 283 miljoen dollar. Volgens Prosus geeft dit echter een vertekend beeld vanwege de grote investeringen die men doet. Als je hiervoor corrigeert, stijgt de core headline winst met 10 procent tot 1,7 miljard dollar. De boekhoudkundige winst volgens de IFRS is overigens met 9 procent gedaald tot 2,5 miljard dollar. Die laatste winstdaling wordt sterk beïnvloed door de boekwinsten die Prosus vorig jaar behaalde met de verkoop van activiteiten.

Prosus is vooral een belegging met korting in Tencent en een aantal kansrijke deelnemingen er gratis bij. Deze belegging vermindert het gevaar van een eventueel Amerikaans verbod op beursnotering van Chinese bedrijven. Daarnaast loop je ook niet het politieke risico van Naspers in Zuid-Afrika. Uiteraard blijft het belegging met  een (hoog) risico door de belangen in allerlei opkomende landen. De beursnotering in Nederland kan een deel van de onderwaardering ten opzichte van de intrinsieke waarde wegnemen, maar vergeet niet dat ook bijvoorbeeld een HAL Trust met een discount noteert. Gezien het opwaarts potentieel van Tencent is Prosus in mijn ogen dan ook een koop waard.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Prosus in portefeuille.

Geef een reactie