Microsoft levert een Team(s)prestatie

De coronapandemie heeft veel softwarebedrijven, waaronder Microsoft, geen windeieren gelegd. Het klinkt met de kennis van nu dan ook een beetje raar, maar Microsoft gaf ruim tien maanden geleden een winstwaarschuwing met de onzekerheden als gevolg van de coronapandemie als reden.

Microsoft verwachtte daardoor een tegenvaller bij de Personal Computing divisie, ervan uitgaande dat ze minder (voor geïnstalleerde) Windows besturingssystemen aan de man zouden brengen, net zoals lagere verkopen van de Surface ten opzichte van het jaar daarvoor. Intussen weten we beter. Die divisie deed het dat bewuste kwartaal prima. Gecorrigeerd voor valuta-invloeden steeg de omzet zelfs met 4 procent. De andere divisies deden het nog veel beter.

Uiteindelijk wist Microsoft over het gebroken boekjaar dat eindigde eind juni 2020 een totale winst van 44,28 miljard dollar te behalen op een omzet van 143 miljard dollar, een stijging van respectievelijk 13 en 14 procent ten opzichte van het recordjaar daarvoor.

Succesvol

Die goede gang van zaken werd succesvol doorgezet. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2021 (het derde kwartaal 2020) behaalde Microsoft een omzet van 37,2 miljard dollar, een groei van 12 procent. Dat was het dertiende kwartaal op rij dat de omzet met meer dan 10 procent groeide. De operationele winst steeg daarbij met 25 procent tot 15,9 miljard dollar en de nettowinst met 30 procent naar 13,9 miljard dollar. De verwaterde winst per aandeel kwam uit op 1,82 dollar, een plus van 32 procent. De cijfers waren beter dan verwacht. Analisten rekenden gemiddeld op een winst per aandeel van 1,54 dollar op een omzet van 35,8 miljard dollar. Mooi om te zien is ook de hefboom op de stijgende omzet. Sinds 2018 ligt de gemiddelde omzetgroei op 14 procent maar de gemiddelde winstgroei op 24 procent. Dat is de charme van makkelijk opschaalbare producten en diensten.

De grootste divisie is intussen het onderdeel Intelligent Cloud. De omzet steeg hier met 20 procent op jaarbasis naar 13 miljard dollar. De operationele winst steeg met 39,4 procent naar 5,42 miljard dollar. De omzet van het veelbesproken kernproduct Azure steeg met 48 procent.

Office

De Productivity and Business divisie (Office 365, LinkedIn, Dynamics) zag de omzet met 11 procent aandikken tot 12,3 miljard dollar. De operationele winst steeg met 19,3 procent tot 5,71 miljard dollar. Het aantal gebruikers van Teams, dat onderdeel uitmaakt van het Office 365 pakket, steeg tijdens de pandemie van 30 miljoen naar 115 miljoen dagelijkse gebruikers. Halverwege 2019 maakten nog maar 13 miljoen mensen gebruik van Teams.

Bij de Personal Computing divisie, waar niet alleen het Windows besturingssysteem onder valt maar ook de Surface apparaten, de Advertising en de Xbox, steeg de omzet met 6 procent tot 11,8 miljard dollar, terwijl de operationele winst daar met 18,2 procent steeg tot 4,75 miljard dollar. Dat is een mooie stijging, zeker als je bedenkt dat de verkoop van het Windows besturingssysteem met 5 procent daalde op jaarbasis.

Daar stond onder ander tegenover dat de omzet bij de Xbox mede dankzij de coronapandemie met 30 procent groeide. Dat was nog van voor de lancering van de nieuwe generatie Xbox. De nieuwe Xbox consoles bevatten een harde schijf die veel sneller is dan die van de vorige versies, waardoor beelden real time worden aangepast. De beleving wordt daardoor nog levensechter. In Nederland was de nieuwe Xbox al binnen één dag uitverkocht. Het resultaat van schaarste en verslaving…

Maar nog belangrijker voor Microsoft zal de Xbox Game Pass moeten worden. Dat is een soort Netflix voor games. Kost een nieuwe game tegenwoordig al snel 70 tot 80 euro, met een Game Pass abonnement kun je voor 10 euro per maand meer dan 100 games spelen. Microsoft richt zich hiermee meer op een breder publiek dan op de hardcore game fanaat. Men hoopt hiermee bijvoorbeeld ook gezinnen met kinderen te bereiken. De meeste games zijn te streamen naar je smartphone, waarop tegenwoordig al bijna de helft van de wereldwijde gameomzet wordt behaald.
Om nog meer zieltjes te winnen kondigde Microsoft in september de overname van ZeniMax Media aan voor 7,5 miljard dollar in contanten. Dit is het moederbedrijf van computerspeluitgever Bethesda Softworks. Die heeft misschien niet de nieuwste blockbusters, maar is Netflix ook niet groot geworden door eerst oude tv-series uit te zenden?

Groeimotoren

Naast Azure en de Game Pass moet Teams een grote groeimotor worden. 2021 moet zelfs hét jaar van Teams worden. CEO Nadella maakte daarbij een mooie vergelijking. Wat WeChat in China is voor de consument, moet Teams in het Westen worden voor het bedrijfsleven; een alomvattende app.

Teams moet een digitaal platform worden, even belangrijk als de internetbrowser of een computerbesturingssysteem. Samenwerken aan een gedeeld document, chatten, videoconferencing en andere zakelijke toepassingen die allemaal bereikbaar zijn via één interface; Teams. Daarbij moet Teams niet alleen toegang geven tot alle Office 365 apps, maar óók tot apps van andere ontwikkelaars. Juist als een clouddienst als Teams geïntegreerd kan worden in de software van partijen die nog géén gebruik maken van Office, zou dat Microsoft een schat aan nieuwe gegevens opleveren. Daarmee kan de onderneming zich een sterke uitgangspositie verschaffen om nieuwe digitale diensten te ontwikkelen.

Het aandeel Microsoft is niet goedkoop, maar gezien de stevige balans en de goede groeimogelijkheden is dat gerechtvaardigd. Er zit meer in het vat en Microsoft ligt daarvoor goed op koers.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Microsoft in portefeuille.

Geef een reactie