McDonald’s: smakelijk vastgoed

McDonald’s Corporation is ’s werelds grootste keten van (hamburger– en fastfood) restaurants. De fastfoodketen verkoopt voornamelijk hamburgers, cheeseburgers, kip, friet, ontbijtproducten, frisdranken, milkshakes en nagerechten. In reactie op kritiek op de eenzijdigheid van het menu verkoopt het bedrijf tegenwoordig ook salades, fruit, garnalen en wraps. Het hoofdkantoor van de firma is gevestigd in Chicago in de Verenigde Staten. Het bedrijf werd uitgebouwd door zakenman Ray Kroc nadat hij in 1955 de rechten had overgenomen van een kleine hamburgerketen die werd geleid door Richard en Maurice McDonald.

Een McDonald’s restaurant wordt beheerd door een franchisenemer en soms door het bedrijf zelf. Maar het is voornamelijk een franchiseorganisatie. Dit betekent dat de meeste vestigingen (93 procent) zelfstandig zijn. Tegen betaling aan het moederconcern mag men gebruik maken van de McDonald’s formule. De inkomsten van het (moeder)bedrijf komen dan ook voornamelijk uit de huur, de meeste panden, ook van de franchisenemers, zijn eigendom van MCD, de auteursrechten en de vergoedingen die betaald worden door de franchisenemers. Het aantal verkochte producten is dus niet belangrijk voor het concern, behalve dan bij de verkoop in de zelf uitgebate restaurants. Het grootste risico ligt daardoor bij de franchisenemer.

Het totale aantal bestellingen bij McDonald’s bedraagt zo’n 69 miljoen per dag, verspreid over ruim 38.000 vestigingen in meer dan 120 landen. De openingen van de eerste vestigingen in Rusland en de Volksrepubliek China veroorzaakten een ware stormloop. Amerikaanse fastfood werd beschouwd als cool, trendy, hip en een teken van welvaart.

Een profijtelijke toevoeging die veel restaurants kennen is de zogenaamde McDrive. Dit is een betaal- en afhaalmogelijkheid bij een McDonald’s-restaurant waar men producten kan bestellen zonder de auto te hoeven verlaten, waarna de maaltijd/snack in de auto genuttigd kan worden. Het concept heet in Amerika drive-thru.

In maart 2017 introduceerde McDonald’s het Velocity Growth Plan. Sindsdien is het menu veelzijdiger, gezonder en aangepast aan lokale trends en gebruiken. Om het duurzaamheidskarakter te benadrukken is het logo sindsdien niet meer rood maar groen (MCD werd ervan beschuldigd de Amazone te vernietigen doordat boeren regenwoud kappen voor koeienvlees). De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor de digitale klant waarbij ook bezorging aan huis of kantoor mogelijk is.

Veel restaurants komen dankzij de pandemie in liquiditeits- en solvabiliteitsproblemen omdat zij verplicht dicht moesten. McDonald’s hoeft hier geen last van te ondervinden. Zo is het concern voldoende sterk gefinancierd om door deze crisis te komen. De hoge mate van liquiditeit van McDonald’s Corporation met bijna 900 miljoen dollar cash op de rekening zal ingezet worden om de franchisenemers te helpen met mogelijke cashflowproblemen. Bovendien is het voor de fastfoodketen eigenlijk ‘business as usual’ dankzij hun ‘drive-thru’-concept en de bezorging aan huis. Zo kan de verkoop van de menu’s gewoon kan doorgaan.

Dat bleek ook uit de cijfers over het afgelopen kwartaal. De winst daalde weliswaar licht, maar het was positief dat vooral de omzet beter was dan waar analisten van uit waren gegaan. Verder is het belangrijk om te melden dat inmiddels 99 procent van de Chinese vestigingen weer geopend is. Wereldwijd is zo’n 75 procent van de restaurants weer operationeel en vooral de drive thru en de delivery en take-away concepten doen het uitstekend.

In 2019 ging er 25 miljard dollar terug naar de aandeelhouders in de vorm van dividend en terugkoop eigen aandelen. Op 20 maart maakte McDonald’s bekend het inkoopprogramma voorlopig te staken, maar dat het dividend gewoon betaald blijft worden. Al 42 jaar achtereen betaalt McDonald’s een steeds hoger dividend. De laatste tien jaar was de gemiddelde dividendgroei 9 procent per jaar. Daarmee is het een stevige dividendaristocraat. Toch is de payout maar 64 procent en blijft er daarom voldoende winst/cash achter in de onderneming.

Alles bij elkaar maakt het McDonald’s een mooi defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een faire weging. McDonald’s past goed in de huidige marktontwikkelingen waar, als gevolg van een afkoeling van de wereldeconomie, bij beleggers meer interesse ontstaat voor waarde-aandelen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel McDonald’s in portefeuille.

Geef een reactie