Gooit corona roet in het eten van Booking?

Booking Holdings (eerder: The Priceline Group) is de grootste beursgenoteerde online reisorganisatie ter wereld. Hoewel de uitbraak van het coronavirus op korte termijn roet in het eten gooit, profiteert Booking op de langere termijn van een structureel groeiende reismarkt. Deze neemt jaarlijks met 4-5 procent toe als een resultante van de toenemende vergrijzing. De groep beschikt over het grootste online hotelaanbod van alle reisorganisaties. Vorig jaar behaalde Booking een groot succes bij de Duitse rechter. Deze gaf Booking gelijk met de eis dat aangesloten hotels hun kamers niet onder de prijs die via Booking betaald moet worden aan mogen bieden.

In het eerste halfjaar van 2019 werd fors geïnvesteerd in marketing en adverteren voor het boeken van ‘alternatieve overnachtingen’. Dit zijn overnachtingen die wel buitenshuis zijn, maar niet in een hotel. Airbnb is hierin natuurlijk de grote concurrent, maar ook van Expedia zegt Booking stevige concurrentie te ondervinden. Deze alternatieve overnachtingen zijn belangrijk voor Booking.

Booking kruipt dus steeds meer de kant van Airbnb op.

In 2019 zijn in totaal 845 miljoen overnachtingen geboekt. Om het even in perspectief te plaatsen gaat het dus om 2,3 miljoen boekingen per dag. Dit is 11 procent meer dan in 2018. Het bedrijfsresultaat steeg zonder rekening te houden met valutaresultaten met 6 procent. Mede door de inkoop van eigen aandelen ter grootte van 8 miljard dollar steeg de winst de per aandeel met 15 procent.

Booking is van plan om de ingeslagen weg van georganiseerde stedentripjes verder uit te bouwen. Hierbij worden verschillende diensten zoals overnachtingen, vluchten, attracties, busvervoer, huurauto’s en dinerreserveringen gecombineerd aangeboden. Door deze georganiseerde en gecombineerde uitjes op de website te zetten en onder de aandacht van bezoekers te brengen is het aantal autoverhuur dagen in het vierde kwartaal met 12 procent op jaarbasis gestegen. Booking ziet nog veel meer potentie in de cross-selling van de verschillende diensten.

Eén van de speerpunten in 2019 was het vergroten van de betalingsmogelijkheden op de website van Booking. De helft van de betalingen die op locatie plaatsvinden, kunnen nu ook afgerekend worden op de website. In 2018 werd 10 procent zo gedaan en vorig jaar werd al 15 procent van de boekingen betaald op de website. De verwachting is dat dit percentage dit jaar zal oplopen naar 25 procent omdat zowel de consument als de accommodatiebezitter gebaat is bij zulk betaalgemak.

In 2019 lanceerde Booking.com geïntegreerde vliegdiensten en via de merken Agoda en Priceline werd er een platform voor vliegtickets ontwikkeld. Dit jaar wil Booking.com fors investeren in het verder uitbreiden van dit platform om zo minimaal de helft van de klanten wereldwijd een bijpassende vlucht te kunnen aanbieden. Het aanbieden van vliegtickets verhoogt de cross-selling naar andere diensten.

Tot slot blijft Booking.com verder investeren in het algemene app-platform omdat de app het centrale punt is voor het gecombineerde reisaanbod. De Booking.com app blijft één van de meest gedownloade reis app’s in de Apple appstore en de Google playstore wereldwijd. 

De uitbraak van het coronavirus heeft in ieder geval al dit kwartaal een significante impact op de business. Op basis van de huidige daling van het aantal boekingen voor overnachtingen en reizen ten opzichte van vorig jaar heeft het concern deze trend geëxtrapoleerd voor het hele kwartaal. Booking.com houdt daardoor rekening met een daling van 10 procent van de overnachtingen en 15 procent van het aantal reizen, al kunnen deze percentages nog verder oplopen na het sluiten van niet alleen Italië maar ook de Verenigde Staten. Dit betekent dat er een omzetdaling van minimaal 7 procent wordt verwacht.

Doordat Booking.com redelijk goed kan inschatten wat de gevolgen van het coronavirus zullen zijn voor de eerste kwartaalcijfers is het aan de markt om te bepalen of de daling van de beurswaarde na het uitbreken van het coronavirus in lijn is met de verwachte omzet- en winstdaling. Voor de lange termijn lijkt mij het aandeel nog steeds koopwaardig.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Booking in portefeuille.

 

 

Geef een reactie