Constellation Brands: ook de koers gaat weer high

Constellation Brands produceert en verkoopt wereldwijd bier, wijn en sterke drank in het premium segment en heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Mexico, Nieuw-Zeeland, Italië en Canada. Constellation is gemeten in omzet de tweede bierproducent van de Verenigde Staten. Tijdens de coronacrisis lanceerde het bedrijf zijn eigen spiked seltzer onder de naam Corona Hard Seltzer. In de Verenigde Staten nemen deze drankjes een grote vlucht onder de jeugd ten koste van de bierconsumptie.

Onder de naam Canandaigua Wine Company was het bedrijf eerst actief als verkoper van wijn in het oosten van de Verenigde Staten. In 1973 ging het onder deze naam naar de beurs. In 2000 werd de naam veranderd in Constellation Brands vanwege de vele merken die er inmiddels gevoerd werden. Toen AB Inbev in 2013 de Mexicaanse Corona-brouwer Grupo Modelo inlijfde, werden diens merken in de Verenigde Staten overgedaan aan Constellation Brands om concurrentiebezwaren weg te nemen. In 2017 nam men een belang van 10 procent in Canopy Growth, een Canadese producent van medicinale marihuana. In augustus 2018 werd deze investering uitgebreid tot 38 procent. Recent werden een aantal wijnen uit het goedkopere segment van de hand gedaan. Daarmee tracht het de totale winstmarge te verhogen naar 30 procent. Constellation Brands verkoopt wijn vanaf 11 dollar.

Was het oorspronkelijk een producent van wijn, Inmiddels is bier zeer belangrijk geworden voor Constellation Brands. Met de merken Corona en Modelo dragen de Mexicaanse bieren maar liefst voor 67 procent bij aan de omzet en vrijwel de hele winst. De omzet van Modelo en Corona groeiden met 11 tot 18 procent in een jaar tot het begin van de coronacrisis. Corona geldt als een premium bier. Ondanks de pandemie bleef de bierverkoop op peil dit jaar. De aanvankelijke terugval door de lockdown werd in het afgelopen kwartaal weer goedgemaakt.

Om de trend dat er steeds minder bier gedronken wordt onder de jeugd te keren heeft Constellation Brands zijn vleugels uitgeslagen naar de marihuana-business. Met de koop van een belang in Canopy Growth streeft men er naar dranken op basis van wiet te gaan maken. Iets wat bijvoorbeeld Heineken in de Verenigde Staten met Lagunitas al deed. Analisten verwachten dat de markt voor legale cannabis snel zal groeien. Diverse landen, waaronder Duitsland en Australië, staan medicinaal gebruik van cannabis toe.

Meer nog van marihuana verwacht Constellation op korte termijn van de introductie van spiked seltzer, een koolzuurhoudende drank met 4 procent alcohol en een fruitsmaakje. Het bedrijf spendeerde al meer dan 40 miljoen dollar aan de markering van vier nieuwe seltzer smaken. Daarnaast heeft het bedrijf een belang genomen in Press Premium Hard Seltzer. Amerikaanse jongeren drinken liever dit populaire drankje dan bier. Voor een bierproducent als Constellation Brands is het dus zaak om op zijn tellen te passen en deze markt niet te missen. Op dit moment is Corona Hard Seltzer de vierde speler op de Amerikaanse markt met een marktaandeel van 6 procent. Men streeft naar een verdubbeling volgend jaar.

Begin oktober publiceerde Constellation zijn resultaten over het meest recente kwartaal. Zowel de winst als de omzet vielen hoger uit dan verwacht. Er werd 2,62 dollar per aandeel verdiend, een cent meer dan verwacht. Ook de omzet viel hoger uit met 2,3 miljard dollar in plaats van de verwachte 2,2 miljard dollar. Begin volgend jaar publiceert het bedrijf zijn volgende kwartaalcijfers.

De CEO van Canopy Growth werd op aandringen van Constellation Brands de laan uitgestuurd. De nieuwe CEO is nu David Klein, de voormalige CFO van Constellation Brands. Na diverse teleurstellingen was het geduld van het management van Constellation op. Hoewel de resultaten van Constellation in met name het biersegment tegen de trend in goed waren, wordt de winst verwaterd door de Canopy-aankoop. Er is sinds begin oktober echter sprake van een spectaculair herstel. In vijf

staten in de Verenigde Staten stemden kiezers voor een legalisering van marihuana. De keuze voor een nieuwe president droeg verder bij aan een herstel van de markt voor marihuana. Canopy Growth steeg in twee maanden met 100 procent. Het belang van Constellation in Canopy Growth is daarmee 4 miljard dollar waard. Canopy Growth publiceerde echter recent nog wel een klein verlies.

Constellation Brands heeft een koerswinstverhouding van 22 op de verwachte winst over 2021. Dat is in lijn met de waardering van andere bierbrouwers. Constellation keert een dividend uit van 1,41 procent. Het management verwacht de komende jaren nog voor 5 miljard dollar in de vorm van dividend en inkoop eigen aandelen aan de aandeelhouders uit te keren. Het succes van de premium merken als Corona en Modelo bij de Spaans sprekende bevolking in de Verenigde Staten, de reorganisatie van de wijnen en sterke drank, de opmars van de spiked seltzers en de groei in zowel de medicinale als recreatieve toepassing van marihuana in Canada en de Verenigde Staten zullen naar verwachting bijdragen aan een verdere groei van het aandeel.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Constellation Brands in portefeuille.

Geef een reactie