Cruisen in je Benz

De automakers hebben de afgelopen week een flinke spurt gekend. Is hiermee de neerwaartse spiraal over? Hebben de beleggers er structureel zin in of was dit oplevinkje de uitgelezen kans om te shorten?

Hoge Euro en meer verkopen?

Met de hoge Euro zou je denken dat het niet echt een goede omgeving is voor de Europese automakers om te kunnen exporteren en winst te maken. Aan de andere kant lezen, zien en horen we dat de economie op wereldniveau maar blijft groeien en versnellen. Zou dit dan moeten leiden tot meer autoverkopen in de rest van de wereld waar de Duitse bolides de pareltjes van het wagenpark zijn? Met die gedachte kregen we veel vragen de afgelopen week over dit onderwerp vandaar de statuscheck voor dit aandeel. Vandaag doen we bij Daimler Benz onder de motorkap kijken, eens zien hoe de bougietjes erbij liggen. Komt er nog een vonk?

Daimler Benz Weekly

Lange rit.

Op het lange time frame is het prima cruisen met je Benz. De kilometervreters hebben de lange termijn route in tact gelaten tijdens het scherpe bochtenwerk in de afgelopen jaren. Er moest her en der bijgestuurd worden maar het onderstel is nog heel en de richting per saldo noordwaarts zoals uit deze grafiek blijkt. Er is een slecht wegdek geweest in 2015 en 2016 maar dat kwam voornamelijk omdat er te hard werd gescheurd dan houdbaar was in de laatste 2 kwartalen van 2014 en het eerste kwartaal van 2015. Een bandenwissel bleek het te zijn en na het updaten van de navigatie wordt de weg weer vervolgd. Er werd nog even gepullbacked door em in het tweede kwartaal van 2017 in z’n achteruit te zetten maar toen dat eenmaal klaar was en de parkeerhulp begon te piepen is de voorwaartse versnelling gekozen.

Hoge toeren.

De toerenteller in de vorm van de RSI (naar Nikken in de cursus; “RSI: Indicatoris Universalis”) toont dat er in deze periode waarin de motor tot afkoelen werd gedwongen er geen OS is genoteerd. Dit bevestigt de status van de trend, de daling was dus correctief. Het volgende benzine/oplaad station bevindt zich bij 73,50 en waarna de weg vervolgd kan worden tot bijna 86. Dat is natuurlijk niet in een week afgelegd want er geldt namelijk een snelheidslimiet. Dit is de lange rit, dus er wordt rustig gereden om tussendoor de motor niet te laten oververhitten en niet te vaak geflitst te worden. We zoomen in in het stuk dat 2017 beschrijft ten einde het bochtenwerk van de afgelopen tijd eens nader te beschouwen.

Daimler Benz Daggrafiek

Korte stint.

En ja hoor we zijn de bocht door, Het was een lange bocht in z’n achteruit vanaf april dit jaar maar we hebben z’n vooruit gevonden. In tegenstelling tot de correlatie zoals we die eerder dit jaar hebben beleefd, is de correctieve downtrend verlaten en blijken we nu netjes gezegd modder aan de hoge Euro te hebben. Ondanks of dankzij, het zal, de downtrend ligt er uit en de RSI bevestigt dat door sinds januari voor de eerste keer overtuiging te tonen en door de OB grens te breken. Er wordt niet voor niets op hoge toeren gereden want er is haast bij, dat houdt OB in. Er is iets buiten het normale aan de gang dus rijdt, eeh rijst de vraag of dit structureel is of iets alleen voor het moment zelf.

Hobbels.

De barrière die voor ons ligt is nu afgerond 67 daarboven is het de verwachting dat de 73,50 van het hogere time frame in beeld komt. Op dit moment kunnen we stellen dat er een kleine terugval te verwachten is gezien diezelfde OB stand die overtuiging toonde. Voor het iets langere plaatje is dat ook zo, maar voor de korte termijn kan deze meting tot wat winstnemingen zorgen. Zie het als het terugvallen van de toeren tussen het schakelen in. Om de hogere versnelling te pakken is het nodig om even het gas los te laten, op te schakelen en wederom de rechtervoet te drukken in de komende weken. Dan komt de vorming van de inverse Hoofd en Schouder in een ver gevorderd stadium en kan richting het einde van het jaar en het begin van 2018 gefocust worden op de 73,50.

Navigatie.

De richting is in ieder geval opwaarts zoals de VG nu voorschrijven maar omdat het verschil in huidige koersen en die VG’s dusdanig groot is, is aanleiding daar om even pas op de plaats te maken of licht te dalen. De ideale positie is dan ook dat de aandelen in bezit zijn en dat er wat kortlopende calls geschreven kunnen worden om te profiteren van de verhoogde beweeglijkheid van het moment. Er is een kans dat de correctie uitblijft en dat de weerstand op 67 er direct aan gaat. Prima, dan dient bij de overschrijding van de 67 een batterij Turbo’s aangeschaft te worden om de verloren koersafstand met een hefboom alsnog in te lopen. Dit kan natuurlijk ook allemaal tegelijk. De auto kopen, de aandelen kopen, de korte calls 68 schrijven en bijvoorbeeld een GS turbo long 60,40 aan meten.

Allemaal te ingewikkeld? Dan is het credo kopen en bijkopen op eventuele dips naar 63. Stop loss in dit verhaal ligt op de 61. En dan maar zoomen naar de mid 80 koersen in de loop van volgend jaar. Dakkie open en achteroverleunen is dan het idee.

Tot slot.

ps. Wellicht ook een interessante toepassing is om Daimler Benz als hedge te voeren tegen eventuele Tesla Shorts. Er zijn veel mensen die de rijdende batterij namelijk short callen (al een tijdje).

pps. Dit bericht is niet gesponsord door onze vrienden van Stern Auto 🙂

ppps. Het verhaal van Alexander en zijn Mercedes. 🙂 ook leuk.

2 reacties op “Cruisen in je Benz”

  1. Cashier says:

    Gökhan

    Met een langjarige achtergrond in de automotive kan ik twee opmerkingen maken

    1. Geweldig geschreven.

    2. Long Daimler (en BMW) is nu te overwegen

  2. Gökhan Erem says:

    Dank en ik zal de beamers ook eens toelichten.

Geef een reactie