HET MOOISTE KOOPJE: AMAZON

Black Friday is voor de detailhandel verreweg de belangrijkste dag van het jaar. Het is de aftrap voor de periode van het jaar waarin in de Verenigde Staten de kerstinkopen worden gedaan. Amazon geldt al jaren als een machtige speler op deze dag. Zo werd vorig jaar de helft van alle online inkopen op Thanksgiving en de dag erna gedaan bij Amazon. Het was dit jaar niet anders. Voor beleggers lijkt inmiddels Amazon zelf het meest interessante koopje doordat het aandeel de afgelopen maanden een kwart van zijn waarde heeft verloren. Dat is niet mis voor een aandeel dat de afgelopen tien jaar goed was voor een rendement van gemiddeld 44 procent per jaar.

Onlangs maakte Amazon bekend twee nieuwe hoofdkantoren te gaan bouwen in New York en Washington. Daar zullen 50.000 hoogbetaalde werknemers gaan werken. Het was dan ook niet zo vreemd dat beide steden er miljarden dollar voor over hadden om Amazon binnen te halen. De president van de Verenigde Staten mag zichzelf graag en regelmatig op de borst slaan waar het gaat om de enorme hoeveelheid nieuwe banen die er de afgelopen jaren zijn gecreëerd. Degene die daar in grote mate voor verantwoordelijk was is echter zijn ‘vriend’ Jeff Bezos. 

Recent rapporteerde ’s werelds grootste retailer een omzet over het derde kwartaal van 57 miljard dollar, 29 procent meer dan een jaar geleden. Dit was in lijn met de verwachtingen. De winst per aandeel lag daar fors boven. Er werd 5,75 dollar per aandeel verdiend waar op 3,29 dollar per aandeel was gerekend. Het meest winstgevende onderdeel Amazon Web Services (AWS) realiseerde een omzetgroei van 46 procent. Het bedrijfsresultaat van AWS liet bijna een verdubbeling zien. 

Ondanks deze prachtige cijfers daalde het aandeel na rapportage met negen procent. Sindsdien is de koers in lijn met de FAANG-val verder gedaald. Vanwaar deze somberheid? Het zal veel te maken hebben met de enigszins voorzichtige outlook die het management voor het vierde kwartaal afgaf. Amazon verwacht voor het lopende kwartaal een omzetgroei van 10 tot 20 procent. Voor een bedrijf dat beleggers keer op keer op een enorme groei trakteerde lijkt dat een beetje weinig. Beleggers gaan er nu blijkbaar vanuit dat de dagen van bovengemiddelde groei voor Amazon voorbij zijn. 

Mogelijk zijn zij met die aanname te voorbarig. Zo nam de kasstroom van Amazon het afgelopen jaar met 100 procent toe. Dat is fors meer dan de 11 procent van concurrent WalMart, om maar eens iets te noemen. Amazon zou bovendien niet veel verdienen op zijn omzet. Het bedrijf ploegt immers al zijn verdiensten onmiddellijk terug in het bedrijf om verder te kunnen groeien. Ook dat valt wel mee. Zo bedroeg de operationele marge van Amazon de afgelopen drie maanden 6,6 procent tegen WalMart 4 procent. Mocht Amazon er in slagen de kosten verder te reduceren dan ligt er (nog) meer in het verschiet. 

Amazon heeft beleggers jarenlang voorgehouden dat ze moesten kijken naar de groei van de omzet, niet naar de winst. Dat verhaal vond gretig aftrek getuige de onwaarschijnlijke koersstijging, ook al stapelde Amazon schuld-op-schuld en zwom het bedrijf in de rode inkt. Eens zouden de kosten die Amazon moest maken om deze omzet te realiseren dalen, met een enorme winstexplosie tot gevolg. Aldus geschiedde de afgelopen kwartalen. Waar wachten beleggers op? 

Naast het feit dat Amazon wereldwijd nog steeds de grootste aanbieder is van clouddiensten heeft de retailer nog meer ijzers in het vuur. Denk alleen aan de fenomenale hoeveelheid bezoekers van de website. De helft van alle Amerikanen doet via de website van Amazon aankopen. Veel bezoekers genereren veel advertenties. En inderdaad, de advertentie-inkomsten zijn het afgelopen kwartaal enorm gegroeid. De inkomsten uit advertenties verdubbelden. Als Amazon in staat is dit volgend jaar te herhalen zijn de advertentie-inkomsten groter dan de omzet uit AWS. En nogmaals, Amazon heeft op het gebied van kostenbesparing veel te winnen.

Met andere woorden, de enigszins sombere outlook viel midden in de correctie van de tech-aandelen. Het leidde tot een voor deze groeier ongekende koersval. Beleggers die op zoek zijn naar koopjes hoeven nu niet naar de website van Amazon te gaan. Ze kunnen ook op de beurs terecht.

Is Amazon duur? Een koerswinstverhouding van 57 is inderdaad niet direct laag. Maar afgezet tegen de voortgaande groei wordt dat anders. Zo is de PEG-ratio (de koerswinstverhouding afgezet tegen de groei) van Amazon 1,3. Houd dan de hierboven genoemde mogelijkheden deze ratio nog aanzienlijk te verbeteren in het achterhoofd. Dan valt dat ‘duur zijn’ wel mee. Ter vergelijk, WalMart heeft een PEG-Ratio van 2,6.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

 

Geef een reactie