Het loopt gesmeerd bij BEIERSDORF

Beiersdorf is een in Hamburg gevestigde multinational. Het aandeel maakt deel uit van de DAX-index. Het is een producent van wereldwijd bekende producten op het gebied van de persoonlijke verzorging zoals Nivea, Labello, Hansaplast en Eucerin. Hoewel de onderneming beursgenoteerd is, bezit Tchibo Holding 51 procent van de aandelen. Tchibo wordt bestuurd door de familie Herz. 

De marktkapitalisatie van Beiersdorf bedraagt 22 miljard euro en de omzet 7,23 miljard euro. Het bedrijf heeft wereldwijd 20.000 werknemers. Het bekendste merk is Nivea, dat al in 1911 op de markt werd gebracht. Nivea is Latijn voor nix nivis, wat sneeuwwit betekent. 

Beiersdorf is georganiseerd in twee verschillende bedrijfseenheden: consumentenproducten (Nivea, 8×4, Eucerin, Labello, La Prairie en Hansaplast) en Tesa (kleefproducten voor de industrie). De consumentenproducten zijn goed voor 80 procent van de omzet. De overige 20 procent is afkomstig van Tesa. Beiersdorf is een multinational met vestigingen in 58 verschillende landen. Europa is wel de belangrijkste markt met 50 procent van de omzet. 

Na het recordjaar 2017 werd het afgelopen jaar gekenmerkt door verdere groei. Dat bleek toen Beiersdorf half januari de voorlopige resultaten publiceerde. De omzet groeide autonoom met 5,4 procent. Dat was net iets minder dan de groei in 2017 van 5,7 procent. Door analisten was op een groei van 4 à 5 procent gerekend.

Het onderdeel Tesa was goed voor een omzetgroei van 6,8 procent. Beiersdorf verwacht dat vorig jaar de winstmarge bij de voorgezette activiteiten op hetzelfde niveau als in 2017 zal zijn uitgekomen. Ondanks alle turbulentie op de markten was 2018 een solide jaar en droegen beide divisies bij aan het resultaat. 

Deze mooie voorlopige resultaten hebben niet kunnen verhinderen dat het aandeel met de gehele DAX-index mee naar beneden werd gesleurd. Na een piek in augustus van 103 euro daalde het aandeel naar een koers van 85 euro, een waarde afname van ruim 17 procent.

Deze dip heeft een historisch duur aandeel koopwaardiger gemaakt, hoewel het nog steeds een niet te onderschatten koerswinstverhouding van 23 heeft. Maar dat is een waardering die hoort bij een aandeel dat het over de afgelopen twintig jaar in totaal zo’n 312 procent beter heeft gedaan dan de DAX. Voor de goede orde, dat komt uit op een gemiddelde van 4,4 procent per jaar. 

Bij Beiersdorf staat er sinds 1 januari een nieuwe bestuursvoorzitter aan het roer; de Belg Stefan De Loecker. Hij heeft in het verleden o.a. twintig jaar bij Nestlé gewerkt. Een organische groei van 5 procent en een pijplijn van innovatieve producten met luxe huidverzorgingsmerk La Prairie als voornaamste aanjager moeten kunnen bijdragen aan een verder herstel van de koers. Beiersdorf heeft een dividendrendement van 0,8 procent en nagenoeg geen schulden. De onderneming heeft in alles het kenmerk van een oerdegelijke groeier. De huidige gedaalde koers biedt de kans om dit aandeel tegen een wat lagere waardering aan te schaffen. Op 27 februari volgt de volledige rapportage van de cijfers en zullen we zien of het in de toekomst weer gesmeerd zal gaan met Beiersdorf.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Beiersdorf in portefeuille.

 

Geef een reactie