Aston Martin in zwaar weer ?

Na de beursgang van het aandeel Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc in oktober 2018 op een koers van GBP.19,00 is het feitelijk alleen maar berg-af gegaan.  De handelsoorlog van 2018-2019 is zeker een negatieve factor geweest, maar niet de enige. Ook Brexit is een dissonant. Op de niche-markt voor sportwagens is het daarnaast dringen geblazen. Porsche, Ferrari, Bugatti, Lamborghini, Mercedes en dergelijke, kennen we vrijwel allemaal. Namen als Koenigsegg, Noble, Mc.Laren en, Pagani  zijn minder bekend. Toch heeft Aston Martin (hierna AML.L te noemen) op de huidige beurskoers van GBP.4,85 zoveel rampspoed ingeprijsd, dat een nadere beschouwing op z’n minst interessant kan zijn

AML.L met een flinke korting !

De aandelenbelegger in het aandeel AML.L op de Londense beurs heeft weinig plezier beleefd aan het aandeel in net geen jaar tijd. Goed, je hebt een naam van wereldklasse in je portefeuille, maar met een daling van pakweg 75% zijn er aantrekkelijker manieren om het oog te plezieren.

De koersgrafiek geeft weinig aanknopingspunten. Met een top van GBP.19,15 op de introductiedag en een bodem van GBP.4,405 vorige week, kan alleen gezegd worden dat de daling ENORM is geweest.

Fundamenteel bezien, kunnen we wijzen op de schulden van AML.L, die inmiddels natuurlijk verhoudingsgewijs forser zijn dan ten tijde van de beursgang. De winstcijfers over de eerste helft van 2019 geven een verlies per aandeel weer van GBP.-0,28 tegenover een winst(je) van GBP.0,04 over de eerste helft van 2018. Ook de vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn wat lager ingezet, dan tijdens de laatste cijferpresentatie. CEO Andy Palmer verwacht ongeveer 6400 auto’s in 2019 te leveren, daar waar begin 2019 nog een getal van 7200 werd gemeld.

Ziet u de kansen al ? Ik nog niet…

Maar nu komt het. Verbetering is in de 2e helft van 2019 op komst met de zogenaamde Special Models. U zult begrijpen dat de ontwikkelkosten daarvan al grotendeels zijn verwerkt in de cijfers, maar er zijn nog niet echt Specials geleverd. Kijkt u eens naar de volgende “plaatjes”.

Een 1175pk sterke hyper-car was al zo’n 5 jaar in voorbereiding, waar 1000pk wordt geleverd door een V12 en 175pk elektrisch worden verstrekt. Ook al zal AML.L 150 auto’s leveren, vanaf 4e kwartaal 2019, de gehele voorraad was binnen enkele dagen uitverkocht. Met een prijs per stuk van ongeveer $ 3,2 miljoen, hebben we het over serieus geld. Ook komen er 25 exemplaren van de race-versie, de AMR-pro. Maar ook die zijn al uitverkocht…..

Van de Aston Martin DBX is net het eerste exemplaar van de band gerold. Presentatie wordt in het vierde kwartaal verwacht.  Een gruwel voor de die-hard Aston Martin liefhebbers, want een SUV-crossover is wel het laatste wat je van een sportautofabrikant wilt zien. Maar gezien de successen van Porsche in dit segment, zou het wel eens een geheel nieuw publiek kunnen aantrekken.

Suikeroompje ?

Ook hier zien we een hele grote belegger actief. Strategic European Investment Group heeft zo’n 31% van AML.L in handen en gaf half juli 2019 aan nog maximaal 3% te willen bijkopen tegen GBP.10,00 per aandeel (aldus een bericht op Reuters 19-7-2019). Dit fonds schijnt onderdeel te zijn van het Italiaanse Investindustrial (private equity partij met ruim $7 miljard vermogen).

Met een huidige koers op de helft van die laatste investering, is een bod op alle uitstaande aandelen wellicht de volgende stap. Dit zou dan weer een beursexit betekenen voor Aston Martin. Omdat Investindustrial 3 weken geleden kocht op GBP.10,00 en daar dus kansen in zag, wat zal hun interesse dan zijn nu de koers onder GBP 5,00 noteert ?

Kortom, AML.L is technisch bezien geen koop en fundamenteel bezien een twijfelgeval.  Slechts de hoop op een verbetering in de (nabije) toekomst, in combinatie met vandaag-de-dag pure afbraakprijzen voor het aandeel, geven een wellicht kansrijke combinatie. Maar met mate. De beurswaarde van AML.L is GBP.1,1miljard, dus zou deze belegging ook een niche in de beleggingsportefeuille mogen zijn. Wel voor de speculatiever ingestelde beleggers met langere adem.

Gijs van Doorn, namens eerlijkvermogensbeheer.nl.

 Rendementen uit het verleden geven geen enkele garantie richting de toekomst. Raadpleeg uw beleggingsadviseur of vermogensbeheerder of  de behandelde positie voor uw portefeuille geschikt is. Er is gebruik gemaakt van door ons betrouwbaar geachte informatiebronnen, evenwel wordt er geen enkele aansprakelijkheid geboden, noch door ons aanvaard. Beleggen betekent kans op winst, maar ook risico op verlies.

Laat een reactie achter