AMAZON: koning van het internetshoppen

Amazon wist de beleggers eind januari aangenaam te verrassen met zijn vierde kwartaalcijfers. De koning van het internetshoppen behaalde in het vierde kwartaal een omzet van 87,4 miljard dollar, waar de consensus op 86,2 miljard dollar lag. Op jaarbasis betrof het een stijging van maar liefst 21 procent. De nettowinst kwam uit op 3,3 miljard dollar. Per aandeel komt dat neer op 6,47 dollar per aandeel, veel hoger dan de verwachte 4,11 dollar. Over heel 2019 kwam de omzet uit op 280,5 miljard dollar, een stijging van 20 procent. De nettowinst over het hele jaar kwam uit op 11,6 miljard dollar, ofwel 23,01 dollar per aandeel. Een jaar eerder was dat nog 20,14 dollar.

Beleggers waren achteraf bezien te bang dat de kosten voor gratis one-day-delivery en same-day-delivery (voor speciale items) te zwaar op het resultaat zou drukken. Op zich was dat geen gekke gedachte als je bedenkt dat Amazon hier fors geïnvesteerd heeft. Zo steeg het personeelsbestand met 23 procent naar 780.000 werknemers en de transportkosten met 43 procent. Totaal stegen de kosten met 22 procent naar 83,6 miljard dollar, beduidend efficiënter dan waar beleggers rekening mee hielden.

Amazon kent nu 150 miljoen Prime klanten die gratis one-day delivery en same-day delivery hebben.

De laatste keer dat Jeff Bezos het aantal Prime leden vermeldde was in april 2018, toen waren ze de grens van 100 miljoen gepasseerd. De groei zit er dus goed in. Prime members krijgen overigens meer dan gratis bezorging. Zo krijgen Prime leden al in meer dan 2.000 steden een gratis 2-uurs levering van Amazon Fresh en Whole Foods Market. Qua tijdswinst loont het dan bijna niet meer om zelf even de deur uit te gaan voor je boodschappen. Dat is precies waar het Amazon om te doen is om zo nog meer kopers naar hun websites te lokken. Ook krijgen ze Amazon Prime Video, een directe concurrent van Netflix. In het vierde kwartaal keken leden twee keer zo lang naar deze dienst. Niet alleen klassiekers als ‘The Godfather’, ‘Pulp Fiction’ en ‘Back tot the Future’ zijn hier te zien, maar ook veel eigen Amazon Original content. Vorig jaar werd deze content maar liefst 88 keer genomineerd voor een award en werden er 26 Awards binnengesleept.

Van de 87,4 miljard dollar omzet kan 9,95 miljard (12 procent) worden toegerekend aan de Cloud genaamd Amazon Web Services (AWS). Deze draagt echter wel het meeste bij aan de winst. De nettowinst van AWS steeg met 19 procent naar 2,6 miljard dollar. Over heel 2019 behaalde Amazon 9,2 miljard dollar winst met AWS, exact 79,4 procent van de totale nettowinst. De enige dissonant is dat de omzet van AWS het afgelopen kwartaal met ‘maar’ 34% steeg naar 9,95 miljard dollar. In eerdere jaren lag dat boven 40 procent. De concurrentie van o.a. Microsoft neemt toe.

Het afgelopen koopseizoen kende Amazon een aantal bestsellers van eigen makelij. Het betrof de Echo Dot (speaker met spraak assistent Alexa, soort Google Home), Fire TV Stick4K met Alexa remote (soort Google Chrome) en de Echo Show 5 (speaker met smart display en Alexa; voordeel is dat als niet alles met spraak lukt, je het een en ander in kan typen / op kan zoeken). Alexa is de spraak-assistent van Amazon. Die is al op honderden miljoenen apparaten geïnstalleerd. Via Alexa kan onder andere Spotify worden beluisterd, of Apple Podcasts, Sirius XM On Demand Library, etc. Daarnaast kan Alexa bijvoorbeeld waarschuwingen geven dat je je medicijnen moet innemen en kun je ermee betalen bij meer dan 11.500 tankstations van Exxon en Mobil. Op de CES 2020 maakte men bekend dat onder andere Fiat Chrysler Alexa zal integreren in de nieuwe infotainment systemen.

Amazon wil graag alles van haar klanten weten en benut die data meer en meer om gerichte advertenties te plaatsen. Men is na Alphabet en Facebook in de Verenigde Staten de grootste advertentieverkoper. In het vierde kwartaal genereerde Amazon bijna 4,8 miljard dollar aan inkomsten uit advertenties, een stijging van 41 procent op jaarbasis. Totaal verdiende men daar vorig jaar ongeveer 14,1 miljard dollar mee, een toename van 39 procent ten opzicht van de 10,1 miljard dollar in 2018.

Voor het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet tussen 69-73 miljard dollar te kunnen realiseren, 16-22 procent meer dan een jaar geleden. Dat was voordat men besloot ruim 1 miljoen artikelen van de website te halen van verkopers die een slaatje proberen te slaan uit het coronavirus.

Amazon heeft een machtig ‘ecosysteem’ neergezet waar de komende jaren de vruchten van kunnen worden geplukt. Toekomstige groei mag worden verwacht uit de verkoop van ‘nieuwe’ categorieën als bijvoorbeeld business-to-business, farmaceutische middelen en internationale markten. Zo maakte Amazon onlangs bekend 1 miljard dollar te investeren in India om kleine Indiase handelaar te helpen een online bedrijf op te bouwen. Daarnaast blijft AWS groeien en wordt Amazon steeds sterker in het verkopen van advertenties. Wordt u al een beetje enthousiast?

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

 

 

Geef een reactie